Z okazji zbliżającego się DNIA DZIECKA mam dla Ciebie kilka fantastycznych propozycji na organizację zajęć. Piękna pogoda zachęca do wyjścia na zewnątrz, więc czemu by nie zorganizować lekcji matematyki na świeżym powietrzu. Tym razem proponuję zabawy ruchowe, które można przeprowadzić na boisku szkolnym, w parku ale również w sali.
1. Sztafeta zadaniowa
Podziel klasę na drużyny i przygotuj zadania na kartkach dla każdej grupy. Zawieś je w wybranym przez Ciebie miejscu na boisku lub w parku. Każda drużyna wybiera jednego gracza, który podbiega do miejsca, gdzie wiszą kartki z zadaniami i zrywa zadanie nr 1. Następnie wraca do swojej drużyny i wspólnie rozwiązują zadanie. Gdy drużyna rozwiąże zadanie, kolejny gracz biegnie po zadanie nr 2. Czynność powtarzamy do momentu rozwiązania ostatniego zadania. Wygrywa drużyna, która jako pierwsza rozwiąże prawidłowo wszystkie zadania.
2. Kółko i krzyżyk
Podziel klasę na dwie drużyny. Przygotuj zadania, które uczniowie będą losować. Na chodniku, boisku szkolnym lub tablicy narysuj planszę do gry w kółko i krzyżyk (3×3). Każda z drużyn ma swój symbol (O lub X). Jeśli grupa rozwiąże poprawnie zadanie może podbiec do planszy i zaznaczyć swój znak w wybranym polu. Wygrywa drużyna, która jako pierwsza ułoży trzy swoje symbole w linii (poziomo, pionowo lub ukośnie).
3. Stacje zadaniowe
Przygotuj zadania na kartkach. Umieść kartki z zadaniami w różnych miejscach na boisku szkolnym, w parku. Mogą być przyczepione do ławek, drzew, słupków. Na znak nauczyciela uczniowie podbiegają do zadań i rozwiązują je w zeszycie. Wygrywa osoba, która jako pierwsza rozwiąże prawidłowo wszystkie zadania.
4. Podaj dalej
Przygotuj piłkę oraz listę pytań/zadań matematycznych. Uczniowie stoją w dużym kole, tak by każdy mógł swobodnie podawać piłkę koledze. Nauczyciel rozpoczyna grę, a uczniowie rzucają do siebie piłkę. Na znak nauczyciela (np. gwizdek lub hasło STOP) uczniowie zatrzymują grę. Osoba, która ma piłkę w rękach odpowiada na pytanie zadane przez nauczyciela. Gra kontynuowana jest przez określony czas np. 5 – 10 minut.
5. Samoloty
Każdy z uczniów z kolorowej kartki wykonuje samolot i zapisuje na nim swój numer z dziennika. Następnie uczniowie puszczają samoloty po sali np. przez 2 minuty. Na sygnał nauczyciela biorą do ręki samolot, który znajduje się najbliżej. Numer, który znajduje się na samolocie oznacza zadanie, które uczeń ma wykonać samodzielnie. Można tą czynność powtórzyć kilka razy.
6. Statki
Podziel klasę na dwie drużyny. Przygotuj zadania, na które uczniowie będą odpowiadać. Ustaw krzesła w różnych miejscach na boisku lub sali lekcyjnej. Każde krzesło to „statek”, który otrzymuje numer. (możesz wykorzystać karteczki samoprzylepne). Pamiętaj, że numery statków odpowiadają wynikom wybranych przez Ciebie zadań. Uczniowie ustawiają się w dwóch rzędach i będą rywalizować parami. Nauczyciel czyta polecenie, a zadaniem uczniów jest odszukanie „statku” z prawidłowym wynikiem. Osoba, która jako pierwsza znajdzie rozwiązanie, siada na krześle. Gra toczy się do momentu aż wszystkie „statki” będą zajęte. Wygrywa drużyna, która zgromadzi najwięcej punków.
Mam nadzieję, że te przykłady zainspirują Cię do zmian w prowadzeniu zajęć, a Twoi uczniowie będą w aktywny i ciekawy sposób zdobywać wiedzę. Pamiętaj, że ruch ma pozytywny wpływ na proces zapamiętywania i przyswajania wiedzy. Dlatego warto go wprowadzić podczas lekcji (poza wychowaniem fizycznym) by nauka była przyjemniejsza i efektywniejsza.
Do usłyszenia w kolejnym wpisie.
Katarzyna