Przejdź do treści
Strona główna » 4 zabawy ruchowe do wykorzystania na lekcjach.

4 zabawy ruchowe do wykorzystania na lekcjach.

Jeśli chcesz pozytywnie wpłynąć na proces uczenia się Twoich uczniów to zachęcam Cię do przeczytania tego artykułu. Dziś opiszę 4 zabawy ruchowe, które stosowałam na swoich lekcjach. Wprowadzenie elementów ruchu na zajęciach zaowocowało przede wszystkim zmianami w postawie moich uczniów m.in. większym zaangażowaniem i chętnym udziałem w lekcji. Oto 4 sprawdzone i uwielbiane zabawy przez moich podopiecznych.

Sztafeta zadaniowa

Klasę należy podzielić na grupy. Przygotowane zadania zawieszam np. na tablicy. Dla każdej grupy drukuje osobną kartkę z zadaniami ( najlepiej w innym kolorze), pamiętając żeby naciąć kartę pracy wzdłuż przerywanych linii, by łatwiej uczniom się odrywało zadania. Każda z grup ma taki sam zestaw pytań/zadań. Uczniowie rozwiązują pierwsze “zerwane” zadanie, a następnie pokazują do sprawdzenia nauczycielowi. Jeśli zadanie jest rozwiązane poprawnie uczniowie mogą oderwać kolejne zadanie z kartki. Wygrywa drużyna, która jako pierwsza rozwiąże prawidłowo wszystkie zadania.

Jeśli chcesz wykorzystać ten pomysł na swoich lekcjach mam dla Ciebie gotowe szablony sztafet zadaniowych. Wystarczy, że pobierzesz materiał i go wydrukujesz.

Dyktando

Dyktando to zabawa ruchowa, która również wymaga podziału klasy na grupy. Przygotowany tekst zawieszamy w dowolnym miejscu w sali. Pierwsza osoba z grupy podbiega do tablicy i zapamiętuje jak najwięcej słów z tekstu. Następnie wraca do drużyny i dyktuje im co zapamiętała. Uczniowie zapisują to do zeszytu. Kolejna osoba z drużyny powtarza czynność. Wygrywa grupa, która jako pierwsza przepisze prawidłowo tekst. W dalszej części lekcji uczniowie wykonują zadanie, którego polecenie właśnie zapisali w zeszytach.

Bieg do tablicy

Kolejny pomysł na grę ruchową to bieg do tablicy. Zespół klasowy dzielimy na dwie grupy. W sali potrzebne będzie miejsce więc można poprzesuwać ławki, tak by środek był wolny i uczniowie mogli bezpiecznie podbiegać do tablicy. Następnie wyznaczam miejsce na tablicy do zapisywania odpowiedzi dla każdej z grup. Do tej zabawy ruchowej będzie potrzebny zestaw pytań, który nie będzie wymagał od uczniów skomplikowanych obliczeń. Przygotowuje zestaw zadań w 2 egzemplarzach dla każdej grupy. Rozcinam i kładę na ławce. Uczniowie na zmianę podbiegają po zadanie i zapisują na tablicy wynik. Wygrywa drużyna, która jako pierwsza rozwiąże wszystkie zadania.

Samoloty

Każdy z uczniów z kolorowej kartki wykonuje samolot i zapisuje na nim swój numer z dziennika. Następnie uczniowie puszczają samoloty po sali np. przez 2 minuty. Na sygnał nauczyciela biorą do ręki samolot, który znajduje się najbliżej. Numer, który znajduje się na samolocie oznacza zadanie, które uczeń ma wykonać samodzielnie. Można tą czynność powtórzyć kilka razy.

Dziś podzieliłam się z Tobą 4 pomysłami, które sama przetestowałam z moimi uczniami na zajęciach. Mam nadzieję, że te przykłady zainspirują Cię do zmian w prowadzeniu zajęć, a Twoi uczniowie będą w aktywny i ciekawy sposób zdobywać wiedzę. Pamiętaj, że ruch ma pozytywny wpływ na proces zapamiętywania i przyswajania wiedzy. Dlatego warto wprowadzić ruch podczas lekcji (poza wychowaniem fizycznym) by nauka była przyjemniejsza i efektywniejsza.

Do usłyszenia w kolejnych wpisach.

Katarzyna

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *